Isnin, November 30, 2009

Sabah

Gary Phillips Ketua Jurulatih Baru Sabah
Gary Phillips jurulatih berasal dari Australia dilantik sebagai Ketua Jurlatih skuad Sabah bagi musim 2010. Gary sebelum ini bertugas sebagai Pengurus Pembangunan Jurulatih Persekutuan Bolasepak Asia (AFC).

Gary, berusia dalam 40an, mempunyai rekod cemerlang sebagai jurulatih berpengalaman pada peringkat kelab.

Bekas pemain Olympic Sharks pada Liga Kebangsaan Australia, menjadi pemain kedua paling lama mewakili kelab tersebut dalam sejarah kelab, membuat penampilan sebanyak 279 buat kelab itu.

Selepas berhenti bermain, dia juga membimbing Olympic Sharks dan membawa mereka kejuaraan pertama dalam masa 12 tahun.

Gary juga membawa salah satu kelab utama Australia iaitu, Olympic Sydney ke empat kejuaraan kebangsaan dan Piala di Australia.

Selain menjadi jurulatih peringkat kelab, dia juga adalah bekas jurulatih pasukan kebangsaan Tonga juga pernah bertindak sebagai ketua jurulatih skuad bawah-17 tahun Wanita Australia.

Pemain Sabah 2010
Penjaga Gol:
Harold John, Mark Damun, Mohd Salawi Jasad

Pertahanan:
Mazalan Emoi, Md Reithuddin Ag Embran, Mafry Balang, Hardy Parsi, Hendry Parsi, Gasili Pengalot, Mohd June Azral Lalah.

Tengah:
Sahrul Azhar Ture, Joey Ryan Gundok, Christopher Musa, Rosdin Wasli, Mohd Farid Saibun, Julamri Muhammad, Mohd Radzi Hussin, Billyton Vun Ket Ming.

Penyerang:
Azrul Ezati, Mohd Farid Ideris, Leopolod, Zainizam, Bobby Gonzales, Alto Linus, Razlan Oto.

Ketua Jurulatih:
Gary Philips

Penolong Jurulatih:
Justin Ganai, Mark Damun(GK)

Disember 9 2009 - Pemain yang sudah menandatangani pada Sabtu lepas: Azrul Ejati Damsah, Joey Ryan Gundok, Mohd Farid Saibun, Julamri Muhammad, Mohd Radzi Hussin, Billyton Vun Ket Ming, Mafry Balang, Hardy Charles Parsi, Gasili Pengalot, Mohd June Azral Lalah, Hendry Parsi, Mohd Salawi Jasad, Leopold, Mohd Farid Ideris, Razlan Otto, Bobby Gonzales, Shahrul Azhar Ture, Christopher Musa, Mohd Reithuddin Awang Embran dan Madzalan Emoi.

Pemain Sabah Tandatangani Kontrak
November 25 2009 - Pemain yang sudah menandatangani (20): Mohd Salawi Jasad, Irwan Jamil, Henry Parsi, Md June Azral Lalah, Gasili Pengalot, Hardy Charles Parsi, Mafry Balang, Md Reithuddin Ag Embran, Madzalan Emoi, Julamri Muhammad, Mohd Radzi Hussin, Mohd Farid Saibun, Rosdin Wasli, Christopher Musa, Joey Ryan Gundok, Bobby Gonzales, Razlan Otto, Azrul Ejati Damsah, Zainizam Marjan and Shahrul Azhar Ture.

Pemain Sabah yang kembali menyarung jersi Sabah adalah Bobby Gonzales (KL Plus), Razlan Otto (Pahang), Md Reithuddin Ag Embran (Melaka)

Sabah dibawah jurulatih sementara Justin Ganai. Adalah dijangka Sabah akan mengikat jurulatih dari Australia.

Yang belum menandatangani kontrak ialah Salvester Sindih (PDRM), Khaliluddin Abdul Razak (PDRM), Leopold Alfonso Otong dan Mohd Farid Ideris (Johor FC). Zuraindey Jumai tidak dapat kembali bermain buat pasukan Sabah kerana masih terikat dengan Perlis.

Pemilihan Pemain Sabah 2010

Nov 19 2009- Sabah FA menamakan senarai awal 32 pemain yang akan dikurangkan kepada 25 pemain jumlah maksimum yang dibenarkan didaftar bagi Liga Malaysia 2010.

Lapan pemain yang digugurkan ialah Mohd Farris Azlan Mat Isa, Wong Sai Kong, Clarrey Tabad, Alto Linus, Leopold Alphonso Otong, Billyton Vun Ket Ming, Zaykiel Leong dan Rezuan Khan Aman dari skuad musim 2009. Manakala 13 dari skuad musim lepas dipanggil.

Enam muka baru yang menghadiri sesi pemilihan dua hari yang dijalankan di Stadium Likas Nov 13 (Jum) dan 14 (Sab) adalah antara yang terpilih untuk latihan pusat, dibawah pengawasan sementara Justin Ganai sebelum jurulatih baru dilantik. Mereka yang terpilih akan menyertai latihan pusat bermula Isnin (Nov 23)

Beberapa bekas pemain Sabah atau bekas pemain Piala Presiden juga tersenarai, manakala selebihnya adalah dari skuad musim 2009.

Muka baru adalah Suani Hombis, Christopher Musa, Razid Gapar, Fazrul Amin, Khaliluddin Abd Razak dan Weslly Hagai Labong.

The Bandar Penawar-based Christopher kapten Piala Presiden Johor FC musim lepas, manakala Razid, Fazrul dan Khaliluddin dipercayai dari pasukan Polis.

Antara bekas pemain negeri yang kembali adalah Bobby Gonzales (KL Plus), Juraindey Jumai (Perlis), Razlan Oto (Pahang) dan Md Reithuddin Ag Embran (Melaka).

Bekas pemain negeri Shahrul Azhar Ture, yang sebahagian dari skuad negeri pada awal 2000, juga termasuk manakala bekas pemain Piala Presiden seperti Hendry Linus, Taufiq Abd Hag dan Jaidi Umbong (penjaga gol) juga berpeluang untuk bermain pada peringkat yang lebih tinggi.

Pemain dari skuad musim lepas yang tersenarai adalah Irwan Jamil, Mohd Salawi Ahmad Jasad, Henry Parsi, Md June Azral Lalah, Gasili Pangalot, Hardy Charles Parsi, Mafry Balang, Billyton Vun Ket Ming, Md Radzi Hussin, Julamri Muhammad, Mohd Farid Saibun, Rosdin Wasli, Joey Ryan Gundok, Zaykiel Leong, Zainizam Marjan, Azrul Ejati Damsah dan Selyvister Saini.

Tiada ulasan: