Selasa, Mac 16, 2010

KEJOHANAN DAN PERLAWANAN 2010

Sumber: Kosmo

BIARPUN tewas 0-1 kepada Singapura pada aksi persahabatan di Stadium Bishan, Singapura malam kelmarin, jurulatih negara, K. Rajagobal masih boleh tersenyum.

Ini kerana, Rajagobal sudah dapat mengesan beberapa pemain yang boleh diharapkan bagi menggalas cabaran negara di pentas antarabangsa.

"Saya cukup berpuas hati dengan persembahan pemain sayap, Wan Zaharul Nizam Wan Zakaria (Harimau Muda) kerana biarpun baru 19 tahun, dia beraksi cukup baik, berani dan berkeyakinan tinggi.

"Seorang lagi ialah S. Harivarman (PDRM). Biarpun kali pertama beraksi pada peringkat antarabangsa, dia beraksi baik sepanjang 90 minit di posisi bek kiri," kata Rajagobal ketika ditemui Kosmo! selepas perlawanan kelmarin.

Hanya lapan daripada 19 pemain yang dibawa ke Singapura itu merupakan muka lama memandangkan baki 12 pemain utama Rajagobal yang lain kini terlibat dengan tugasan bersama pasukan negeri masing-masing.

Pada aksi tersebut, Rajagobal menurunkan kesebelasan utama terdiri daripada Farizal Marlias, Hafiszuan Salehuddin, Nasriq Baharom, Norhafiz Zamani Misbah, Harivarman, Ashaari Samsudin, Amar Rohidan, Irfan Fazail, Nazrin Nawi, Ahmad Fakri Saarani dan Norshahrul Idlan Talaha.

Sepanjang babak kedua, Rajagobal melakukan beberapa pertukaran dengan memasukkan Sharbinee Allawee Ramli, Muhaimin Omar, Wan Zaharul, Haziq Zikri Elias, D. Saarvindran, Saufi Saadi dan Saiful Ridzwan Selamat.

Gol kemenangan Singapura diperoleh pada minit ke-24 menerusi Qiu Li, penyerang berusia 29 tahun yang berasal dari China yang mendapat kerakyatan Singapura pada 2008.

"Kami datang untuk memberi pendedahan dan menilai pemain baru kerana 12 pemain utama tidak dapat bersama. Kita cuba sedaya upaya dan gol yang bolos itu akibat sedikit kelekaan di barisan pertahanan.

"Tetapi pada babak pertama, kita sepatutnya menjaringkan dua gol dan pada babak kedua kita turut mendapat beberapa peluang terbaik.

"Walaupun tewas, aspek positif yang kita lihat, pasukan ini mampu pergi jauh kerana kita memiliki ramai pemain muda yang boleh diharap," jelas Rajagobal yang kini sedang membuat persiapan bagi menghadapi Sukan Asia di Guangzhou, China, November depan.

Sementara itu, jurulatih Singapura, V. Sundramoorthy berkata, kehadiran tiga pemain senior iaitu Qiu Li, Daniel Bennett dan Khairul Amri banyak membantu kekuatan pasukannya.

"Ini aksi pertama kami dalam persiapan ke Sukan Asia. Pemain sedikit gugup pada awal permainan tetapi apabila bertemu Malaysia, ia pasti menjanjikan aksi sengit memandangkan kedua- dua negara adalah musuh ketat," kata Sundramoorthy.

Acara bola sepak pada Sukan Asia 2010 hanya membabitkan pemain-pemain berusia 23 tahun ke bawah tetapi setiap pasukan dibenarkan membariskan tiga pemain yang melebihi umur tersebut.

Sumber dari NST:
NATIONAL Under-23 team coach K. Rajagobal has been forced to seek reinforcements and has called up four new faces, including three from Premier League side Young Tigers, for the friendly against Singapore's Asian Games side at the Bishan Stadium on April 5 (Monday).

Rajagobal, who initially called up 27 players for the second phase of training, was obliged to release 17 of them to their respective clubs who are involved in the FA Cup semi-finals.

The four new inclusions are Irfan Fazail, Haziq Zikri Elias, Wan Zaharul Nizam Wan Zakaria (all Young Tigers) and Mohd Nazrin Mohd Nawi (KL Plus).

However, players from teams eliminated after Saturday's FA Cup return leg will also travel with the Under-23 squad to Singapore.

The teams in the FA Cup semi-finals are Selangor, Negri Sembilan, Kedah and Terengganu.

Rajagobal, though, will welcome back Negri's Aidil Zafuan as the defender is suspended for the FA Cup return leg with Selangor.

"I plan to take 20 players for the Singapore friendly. I should be able to get this number after Saturday," said Rajagobal, adding that the absence of several key players will give him the chance to test the newcomers.

The 19-day centralised training ends on April 9.

Mac 27 2010 (Sab)Bec Tero All Stars
(Thai Club)
DIBATALKANMalaysia U-23Bangkok
Perlawanan diantara Malaysia U23 melawan BFC Tero Sasana pada 27 Mac 2010 di Stadium Rajamangala, Bangkok dibatalkan dan akan ditunda pada tarikh yang akan ditentukan kemudian. Pembatalan tersebut adalah atas arahan pihak berkuasa
Thailand kepada Persatuan Bolesepak Thailand berdasarkan situasi semasa di negara tersebut.

Piala Thang Long Vietnam
Apr 1 2010 - Thang Long Cup Australia U23
- Cúp Thăng Long, giải đấu nằm trong khuôn khổ những chương trình lớn dịp kỷ niệm 1.000 năm Thăng Long-Hà Nội đã xác định được khách mời thứ ba khi giải đấu diễn ra tại Hà Nội.

Dù không mời được những đội mạnh như Trung Quốc, Hàn Quốc hay một đội mạnh ở Nam Mỹ như dự kiến ban đầu nhưng ba khách mời kể trên cũng là đáng gờm đối với đội tuyển VN, vốn cần cọ xát trong quá trình chuẩn bị

Cũng theo Tổng Thư ký VFF Trần Quốc Tuấn, ở Đà Nẵng, khách mời sẽ là hai CLB từ Singapore và Thái Lan còn ở TPHCM, đội U23 Malaysia và U23 Singapore vẫn chưa trả lời dứt khoát.

- Thang Long Cup, the tournament is part of the larger program year 1000 anniversary of Thang Long-Hanoi were identified Tuesday as guest of the tournament took place in Hanoi. After the Korean national team and Kuwait, Australia U23 team has officially accepted

Though not invited to be the strong team like China, Korea or South American teams as initially expected, but three guest above is formidable for U.S. team, which needs to rub in the process of preparing to protect the AFF Cup in December. They will come to Hanoi in mid-October.

According to VFF General Secretary Tran Quoc Tuan, Da Nang, the two clubs will be invited guests from Singapore and Thailand also in the city, teams U23 and U23 Singapore Malaysia has not answered definitively.

Mac 5 2010 - Persatuan Bola sepak Vietnam (VFF) akan menganjurkan kejohanan bola sepak antarabangsa Piala Thang Long (Thang Long Cup) di Ha Noi dan HCM City sebagai menyambut ulangtahun 1000 tahun Thang Long-Ha Noi pada bulan Oktober

Negara yang dijemput adalah China, Kuwait, Korea Utara, Iran, Malaysia, Singapura dan pasukan Olimpik Viet Nam serta pasukan senior kebangsaan Vietnam.

Green Soccer Bowl
(1st Annual The United States President's Day Celebration Soccer Invational )

The Pontiac Silverdome is back open for business in May, and - as promised - it will be for a soccer event! As reported by the Detroit Free Press, the inaugural Green Soccer Bowl will take place on May 20 and 21 and involve four national teams in an international friendly. World Cup-bound Ghana is scheduled to take part, as well as Kenya, Malaysia, and Puerto Rico. It is the brainchild of Pius Oleh, a former defender for Nigeria's senior national team. The owners of the Silverdome, Triple Sports & Entertainment (which, if you remember, we have been in contact with), have released a statement regarding this tournament:

Venue : Pontiac Silverdome, Detroit, Michigan

Jadual baru:
Mei 20 2010 (Kha) :
Puerto Rico v Malaysia (8pm/ Waktu Malaysia Mei 21 08:00)

Mei 22 2010 (Jum) :
Puerto Rico/Malaysia v Nigeria (B Team ) ((6pm /Waktu Malaysia Mei 21 06:00)
Kenya v Ghana (B Team) (8pm/ Waktu Malaysia Mei 23 08:00)

Mei 23 2010 (Jum) :
Consolation games : 6pm
Championship : 8pm

Feb 27 2010 - Kejohanan Piala Obama seperti yang di beritahu di media Malaysia yang bakal disertai oleh Harimau Muda A ini telah menimbulkan banyak persoalan kerana telah mempromosikan penyertaan 4 pasukan kebangsaan. Dengan Ghana di katakan akan menurunkan barisan pemain Piala Dunia ke Afrika Selatan pada bulan Jun nanti, manakala Malaysia seperti yang diketahui akan menurunkan Harimau Muda A. Dimana pasukan Amerika Syarikat? Adakah kejohanan ini mendapat pengiktirafan dari Persatuan Bolasepak Amerika Syarikat?

Perlawanan Latihan
Pasukan Kebangsaan Seri Dalam Perlawanan Persahabatan Di Singapura

SINGAPURA, 3 Mac (Bernama) -- Perlawanan persahabatan antara pasukan kebangsaan Malaysia dengan Albirex Niigata FC di Stadium Jurong East di sini hari ini menyaksikan kedua-dua pasukan seri tanpa jaringan.

Bagaimanapun jurulatih pasukan K.Rajagobal melihat keputusan itu sebagai satu keputusan yang 'cukup baik', malah beranggapan bahawa pasukan negara sepatutnya menang dalam perlawanan itu.

"Pemain kelihatan mensia-siakan beberapa peluang, mereka seharusnya menang sekiranya mereka dapat bekerja lebih keras terutama pada saat-saat akhir perlawanan. Tapi tak apalah, saya hendak lihat perlawanan ini dari aspek yang positif," katanya

Albirex Niigata yang menduduki tempat ke-tujuh dalam Liga-S musim lepas daripada 10 pasukan, nampak lebih garang sejak awal perlawanan, dan kehebatan ketua pasukan Norhafiz Zamani di bahagian pertahanan banyak membantu pasukan negara.

Di bahagian serangan, pemain kembar Zaquan dan Aidil Razak, dikawal dengan ketat oleh pasukan dari Jepun itu, dan mereka hanya kelihatan lebih bebas di akhir perlawanan, namun ia sudah terlambat bagi mereka untuk membuat jaringan.

"Ia perlawanan yang baik, kami memang perlukan perlawanan persahabatan untuk pastikan pemain berada di tahap yang baik. Mereka akan kembali ke kem latihan pada 22 Mac ini dan lima hari kemudian kami akan ke Bangkok untuk perlawanan dengan pasukan kebangsaan Thailand. Ia medan ujian yang penting bagi kami," kata Rajagobal.

-- BERNAMA

Pasukan Kebangsaan akan bertolak pada Mac 2 2010 (Selasa). Penerbangan pada pukul 10.50 pagi. Perlawanan ini adalah untuk menggantikan perlawanan dengan Togo.

Albirex Niigata-S ini telah mengadakan perlawanan persahabatan dengan Johor FC pada Februari 27 2010 (Sabtu) di Jurong East Stadium dengan keputusan Johor FC menang 2-1.

Mac 3 2010 (Rab)Albirex Niigata-S0-0Malaysia17:00 Jurong East Stadium, Singapura

Perlawanan Persahabatan Antarabangsa A
Perlawanan persahabatan antarabangsa A buat skuad kebangsaan bagi tahun 2010 akan bertemu Yemen yang dalam persinggahan untuk ke Hong Kong bagi perlawanan terakhir kelayakan Piala Asia mereka.
Ranking Dunia dan Asia
PasukanFIFAAFC
Malaysia15934
Yemen10516
Okt 18 1984Malaysia4-1YemenCalcuttaContinental Qualifier
Sep 08 1990Malaysia0-1YemenKuala LumpurFriendly

Perlawanan Malaysia lawan Togo pada Mac 3 2010 (Rabu) dibatalkan.

Perlawanan Persahabatan Antarabangsa A
Feb 27 2010 (Sabtu)Malaysia
Baddrol Bakhtiar (55')
1-0Yemen8.45 mlm Std Nasional, Bukit Jalil, KL

Latihan Pusat Pasukan Kebangsaan

Sumber laman web FAM

Mac 16 2010 - Tarikh Latihan Pusat: Mac 22- April 9 2010

Sebagai persiapan Sukan Asia di Guangzhou pada 12 hingga 27 November depan terhad kepada pemain bawah 23 tahun, Rajagobal menamakan beberapa muka baru yang berada dalam kelompok umur 20-23 tahun.

Senarai pelatih latihan pusat
Feb 17 2010 - Jurulatih kebangsaan K. Rajagobal menyenaraikan 24 pelatih, termasuk lima muka baru untuk latihan pusat fasa pertama selama 10 hari bermula 23 Februari hingga 4 Mac di Wisma FAM.

Tiada ulasan: