Rabu, Disember 09, 2009

SIRI 2 - F.C. Barcelona - Rahsia disebalik Kejayaan

F.C. Barcelona - Rahsia disebalik Kejayaan Author: jamiehanson
Ianya sungguh mustahil membayangkan kepada semua orang termasuk mereka yang hanya mempunyai sedikit minat didalam keindahan sukan bolasepak untuk tidak terperasaan musim paling bergaya FC Barcelona , dikedua-dua arena tempatan (memenangi "La Liga" dan Piala Sepanyol) dan antarabangsa (kemenangan keatas Manchester United di perlawanan akhir Liga Juara-Juara Eropah).
Tetapi apakah yang membuatkan FC Barcelona sungguh berjaya (terutamanya apabila menimbangkan fakta bahawa mereka dibimbing oleh jurulatih hanya mempunyai pengalaman kurang dari setahun)? Terdapat pelbagai jawapan untuk menjawabnya: setengahnya meletakkan kejayaan FC Barcelona kerana kualiti pemainnya, seperti Messi (dinobatkan sebagai pemain terbaik didunia), Iniesta, Henry dan Eto,o (sudah berpindah).
Manakala yang lain merumuskan kepada keutuhan skuad FC Barcelona, dengan pemain bertaraf dunia seperti Hleb dan Gudjohnsen menunggu peluang mereka di bangku simpanan. Itu adalah antara sebab yang tersenarai buat FC Barcelona di musim yang berjaya, dan sememangnya relevan dan mungkin juga "wang yang setimpal", semuanya bukanlah permulaan segala kisah mutlak disebalik kisah kejayaan gergasi Catalan ini.
Apabila kita melihat sekali imbas kepada pemain skuad ini setiap orang tidak dapat lari dari terpandang iaitu beberapa, dan mungkin juga kebanyakan, bintang utama pasukan adalah pemain muda yang di "bawa masuk" melalui program remaja yang menakjubkan, meningkat naik secara sabar melalui pasukan remaja kelab, sementara berterusan meningkatkan permainan mereka, sehingga mereka tiba ke skuad utama Barcelona.
Laluan tersebut telah dilalui oleh pemain seperti Messi, Iniesta, Pique, Xabi, Puyol, juga terdapat pemain lain yang mempelajari asas mereka di sekolah bolasepak Barca dan tidak lupa juga kepada yang menunjukkan bakat mereka ditempat lain (seperti Fabregas di Arsenal, sebagai contoh).
Ia bukanlah satu kebetulan iaitu pemain tersebut yang sekarang berada di barisan hadapan pemain penyerang FC Barcelona yang mungkin disaat terbaik didalam sejarah yang kaya dan panjang, terutamanya apabila kepada pendekatan berbeza musuh ketat Real Madrid, yang mana lebih gemar untuk tidak memperdulikan pemain remaja mereka dan lebih menumpukan kepada usaha menandatangani bintang antarabangsa untuk menyertai senarai mereka.
Pendekatan tersebut yang dibuktikan oleh Real Madrid dilihat barangkali menarik secara teorinya, tetapi seluruh komuniti bolasepak dapat menyaksikan - apabila melaksanakan pendekatan ini hanya memberi sedikit kelebihan, dengan "Blancos" dari Madrid mendapati mereka cuma kedua terbaik kepada FC Barcelona didalam liga tempatan, dan juga mengalami kekalahan paling memalukan pada skuad Barca yang sama, di arena mereka sendiri disegenap sudut.
Dengan sedikit kemungkinan kebimbangan FC Barcelona, Real boleh meneruskan menghabiskan masa mereka mencari bintang seterusnya untuk mencampakkan wang jutaan ringgit. Di Barcelona mereka membangunkan bintang mereka sendiri secara percuma.
Sumber artikel: ArticlesBase.com - F.C. Barcelona - The Secret behind the Success

Tiada ulasan: