Khamis, Disember 10, 2009

SIRI 3 - Wayne Rooney Mendedahkan Rahsia Kepada Kejayaan England

Wayne Rooney Mendedahkan Rahsia Kepada Kejayaan England November 18 2009

Wayne Rooney telah mendedahkankan bahawa Fabio Capello membuatnya gementar. Aura yang mengelilingi pengurus itu menuntut rasa hormat pada paras tertentu dari para pemainnya, sebuah penghargaan yang mungkin tidak ada di bawah Sven-Göran Eriksson dan tentu saja tidak ada di bawah Steve McClaren. Tapi adakah sikap baru ini terhadap pengurus merupakan rahsia disebalik kejayaan England di pusingan kelayakan?

Banyak peraturan disiplin yang diperlukan Capello dari para pemainnya. Banyak peraturan baru telah menjadi pengetahuan awam; kecederaan mesti disahkan oleh fisio England sendiri sebelum seorang pemain boleh menarik diri daripada skuad; masa makan akan dinikmati bersama; telefon bimbit tidak dibenarkan pada mesyuarat pasukan dan senarai itu terus berlarutan.

Pengurus telah membuatnya jelas bahawa mereka semua ada di sana untuk melakukan sesuatu pekerjaan, bukan menjadi kawan. Beliau merujuk kepada pemain dengan nama keluarga mereka, hari dimana Steve McClaren berbicara tentang 'Stevie G' dan 'Wazza' sudah lama berlalu. Suasana baru profesionalisme dalam kem Inggeris tentu merupakan perubahan positif, meskipun sebenarnya itu adalah sesuatu yang seharusnya sudah ditanamkan kepada pemain.

Namun, untuk mengatakan bahawa semua kejayaanan Capello telah menukar kepada perubahan sikap pemain akan melakukan hal yang merugikan mereka. Dia telah menukar cara bermain England secara radikal, mereka bekerja lebih keras bila tidak menguasai bola dan menunjukkan keinginan yang nyata untuk menang yang telah kurang dalam beberapa tahun terakhir.

Tentu saja, ini semua berasal dari perubahan pendekatan yang ditimbulkan secara tegas oleh warga Itali itu. Tetapi masih ada lagi untuk itu; sedangkan pada tahun-tahun sebelumnya England akan bermain seperti 11 orang asing yang telah disumbat ke formasi 4-4-2, di bawah Capello terdapat tanda-tanda membina perkongsian sejati. Lampard dan Barry; Johnson dan Lennon, Rooney dan Heskey; di bawah Capello pemain ini sedang membina persefahaman yang baik tentang bagaimana cara permainan masing-masing.

Perubahan taktik juga telah berjalan dengan baik, Rooney pindah ke kedudukan yang lebih dalam dan membiarkan Gerrard bebas untuk bergerak dari sisi kiri bahagian tengah telah membuat England lebih berbahaya dan mara dengan kekuatan tak terduga.

Perubahan taktik dan formasi telah memainkan peranan besar dalam kejayaan kempen kelayakan England. Tapi sebahagian besar pemain masih sama, sehingga banyak pujiaan harus diterima oleh Capello.

Strateginya di padang berjaya, tapi mungkin sumbangan yang paling penting adalah menukar cara pemikiran yang telah ditanamkan. Kod perilaku yang baru bahawa pemain mesti mematuhinya mempunyai kesan positif tentang cara England bermain.

Mereka telah mengekalkan tempo mengasak yang tinggi, tetapi ada lebih banyak aturan dan pemikiran di sebalik semua itu daripada tahun-tahun sebelumnya. Capello pasti berharap meninggalkan warisannya sebagai pengurus England dengan memenangi Piala Dunia, tetapi jika ini tidak tercapai, ia masih perlu pergi jauh untuk menjamin masa depan pasukan kebangsaan

Sumber artikel: http://www.footballfancast.com/football-blogs/wayne-rooney-reveals-the-secret-to-success

Tiada ulasan: